De Leraar
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact

“Neehee, niet vragend maken.”

4/5/2018

3 Comments

 
Foto
Een tijdje geleden riep ik op facebook (in de facebookgroep Leraar Nederlands) op om de methode "maak de zin vragend", die gebruikt wordt om de pv te vinden, af te schaffen. In het eerste prachtige weekend van dit jaar namen ruim 200 mensen de moeite om te reageren, naast of in combinatie met ruim 100 likes en dislikes.
Na een dag reageerde ik met Het zit blijkbaar hoog, tijd voor actie, maar daarna reageerde geen uitgever of methodeschrijver met een (wel gevraagde) reactie. Jammer.


Als ik de discussie wat mag samenvatten zijn met name VO-, hbo- en universitaire leraren voor afschaffing. VO-leraren klinken wanhopig:
“Gek word ik ervan.” “Ik probeer dit ook weer iedere keer eruit te rammen.” “Ongeveer het eerste wat ik mijn leerlingen in klas 1 leer is de afkorting BSBS: basisschoolbullshit.”
PO-leraren zijn over het algemeen vrij positief over de vraagmethode. Hun argumentatie: waarom zou je iets afschaffen wat prima werkt, is voor hen volstrekt geldig. Blijkbaar helpt de vraagmethode hun leerlingen om een zin te ontleden. 

Wat PO-leraren blijkens de discussie niet beseffen, is hoe keihard hun woorden op de harde schijf van de kinderen gespijkerd zijn (“Dan zeg je toch gewoon dat de zinnen nu complexer zijn en dat die regel niet meer werkt”). 
Juffen en meesters zijn heilig. De band die jullie met leerlingen opbouwen in een schooljaar, daar kunnen wij alleen van dromen. “Vergeet alles wat je tot nu toe geleerd hebt,” (ook wel BSBS genoemd, las ik) werkt dan ook averechts.

In het VO gebruiken we de persoonsvorm vooral om het te hebben over werkwoordspelling. Tot en met 6 vwo zijn er veel leerlingen die fouten blijven maken, en ook in deze facebookgroep en bij collega’s die geen Nederlands geven -toch allemaal hbo- of universitair opgeleid- blijven deze fouten opduiken, en dat is eigenlijk raar: een volstrekt logisch systeem dat hoogopgeleiden niet onder de knie krijgen.
In “Emil worstelt met de werkwoordspelling” (Levende Talen Magazine 2015, nummer 4) zegt Jeroen Steenbakkers terecht dat het misschien lijkt dat veel leerlingen in groep 8 hun werkwoorden correct spellen, maar dit is slechts schijn: in enkelvoudige zinnen die het voltooid deelwoord altijd als laatste werkwoord hebben lijkt het alleen maar oké. Er is geen begrip, alleen maar een onomstotelijke waarheid: elke zin heeft één persoonsvorm en die vind je door de zin vragend te maken. Later leren ze over samengestelde zinnen, maar de grote meerderheid krijgt het niet voor elkaar om die nieuwe kennis te combineren met De Waarheid.

Lerarenopleiders doen hun best, “maar in de lesmethode op hun stageschool zien ze toch weer die vraagzin...” en “een deel is helaas behoorlijk conservatief en wil het liefst precies hetzelfde als wat ze tijdens hun eigen schooltijd hebben geleerd :( “

Ik hoop dat leraren basisonderwijs nu begrijpen waarom die vraagmethode echt weg moet: je zet je leerlingen enorm op achterstand. De meesten krijgen het namelijk niet voor elkaar om De Waarheid aan te passen aan nieuwe kennis en zo blijft die vraagmethode in de weg zitten. De vraagmethode mag ook niet één van de methodes zijn; het is namelijk de makkelijkste en leerlingen blijven die dan gebruiken. De tijdproef is misschien wat moeilijker in het begin. Maar als je een zin niet van tijd kunt veranderen, is het wat voorbarig om te gaan ontleden.

Uitgevers en vakdidactici, PO en VO, zullen we eens een bijeenkomst prikken om dit probleem de wereld uit te helpen (om te beginnen uit Nederland)? Reageer dan hieronder even. Misschien wil HSN 2018 wel een sessie inruimen, daar zijn we toch allemaal. Misschien voelt SLO zich geroepen? Een gezamenlijk overleg zou een gezamenlijke afschaffing van de vraagmethode in de nieuwe drukken kunnen bewerkstelligen. Ik zou het mooi vinden.

3 Comments
burro holanda link
15/10/2018 13:15:28

Hier spreekt de leraar, die een redelijk gesorteerd clubje leerlingen voor zich heeft en niet les hoeft te geven aan leerlingen met een IQ range tussen de 80 en de 130. Veel van onze leerlingen zullen het begripsniveau, waar jij het over hebt, nooit bereiken.

Reply
Michel link
15/10/2018 16:27:07

Vreemde reactie. Ik gebruik dit van mavo tot vwo, leerlingen leren het allemaal. Basis-Kader, daar heb ik geen ervaring mee.

Reply
Harley R link
24/2/2021 07:34:29

Hello mate nice ppost

Reply



Leave a Reply.

    Foto

    De Leraar

    ontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren.

    View my profile on LinkedIn

    Archieven
    vanaf 2016

    Maart 2020
    December 2018
    Mei 2018
    December 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016

    Op deze website worden marketing- en traceringstechnologieën gebruikt. Als u deze optie uitschakelt, wordt u uitgesloten van alle cookies, behalve de cookies die nodig zijn om de website te laten werken. Attentie: sommige producten kunnen minder goed werken zonder tracking cookies.

    Afmelden voor cookies
DeLeraar onderwijsadvies                                                info@deleraar.nl                                                             zwart-witfotografie: Marike Knigge
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact