Op 26 juni reageerde het CvTE met een uitgebreid antwoord op het blog hieronder. Titel: Reflectie op blog Pijpers Mooi dat het CvTE al binnen een week reageert, maar voor mij als toetsnovice roept het antwoord meer vragen op dan het beantwoordt. Wat moet ik met een opmerking als: "De populatie havo-leerlingen is relatief homogeen als het gaat om kennis van de Nederlandse taal." Ten eerste doet iedere leerling examen in het vak Nederlands, terwijl bij bijna alle andere examenvakken de zwakkeren afvallen; leerlingen kiezen nauwelijks vakken waar ze slecht in zijn. Daarnaast: als leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is ergens last ondervinden van een mindere woordenschat dan is dat wel bij Nederlands, een examen met teksten die voor native speakers al vrij heavy stuff zijn. Ook "Aangezien leerlingen niet in elk onderdeel even goed hoeven te zijn, is de correlatie tussen de vragen (items) en de toets als geheel niet al te hoog." bevreemdt. Een vak als wiskunde B heeft ook zeer verschillende onderdelen (Vergelijkingen en ongelijkheden, Evenredigheidsverbanden, Periodieke functies, Afstanden en hoeken in concrete situaties Algebraïsche methoden, Veranderingen, Afgeleide functies, Bepaling afgeleide functies, Toepassing afgeleide functies) verspreid over 3 domeinen (Nederlands 2): Het lijkt me dat ook daar verschillen per onderdeel een rol spelen. Het antwoord dat CvTE geeft op mijn blog zou wel een fantastische examenvorm zijn: Schrijf een persoonlijke reactie op een betoog. Als leraar beoordeel je dan de kwaliteit van de taal en de mate waarin de reactie ingaat op de essentie van de tekst. Over de kwaliteit van de taal zou ik in dezen dik tevreden zijn. Wat echt een interpretatieblunder is: de reactie neemt mijn aanleiding als hoofdvraag. Terwijl mijn verhaal eindigde met een fiks aantal gewoon te beantwoorden vragen, die volgens mij nog steeds beantwoord moeten worden. Ik wil geen gelijk halen, ik wil dat mensen die ervoor doorgeleerd hebben eens met verklaringen komen die niet zo overduidelijk uit de duim zijn gezogen.
0 Comments
|
De Leraarontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren. Archieven
|