Wat ik zeer mooi vond aan hun insteek, was dat zij de strekking van mijn blogje juist interpreteerden: dat Sander Dekker een brief schrijft waarin hij zich niet aan de regels houdt, maakt me niet veel uit; hij schrijft gewoon zoals wij nu gewend zijn te communiceren, maar dat hij dan leraren Nederlands dwingt om dit soort fouten kinderen wél aan te rekenen tijdens een examen leesvaardigheid vind ik verwerpelijk. Ik vermoed dat hij er geen idee van heeft hoeveel regeltjes leraren Nederlands kennen. En het zal je niet verbazen dat er ook leraren zijn die ál die regeltjes gaan toepassen. Zo zijn we wel.
Aan de reacties onder mijn blog en onder het bericht zie je ook dat er veel deskundigen zijn die de strekking van het artikel helemaal niet meekrijgen; zij gaan in op taalfouten, soms gespeend van enige deskundigheid. Dat laatste schijnt vaker voor te komen bij deskundigen. (Fijne reactie van Kari, trouwens)
0 Comments
Goed briefje van onze staatssecretaris, maar inhoud mag niet het enige zijn waar we ons mee bemoeien. Als we van onze vmbo’ers, havoërs en vwo’ers aandacht voor hun taalgebruik verwachten -Sander vindt het van de gekke dat je taalfouten niet zou aanrekenen tijdens een examen- dan schept dat verplichtingen, Sander, noblesse oblige. Ik vind daarom dat een brief naar de Tweede Kamer foutloos moet zijn; jij hebt immers wél tekstverwerker en -schrijvers tot je beschikking. Als het dán nog niet lukt om drie pagina’s zonder fouten de deur uit te krijgen, vraag ik me af waarom je zo’n punt maakt van taalfouten tijdens een examen leesvaardigheid.
Ik stel dan ook voor om de fouten die onze staatssecretaris van onderwijs blijkbaar niet als fout ervaart, ook tijdens de examens Nederlands bij onze leerlingen door de vingers te zien:
Eerder schreef ik deze bijdrage over de idiote nieuwe nakijkregels bij het examen leesvaardigheid. Ik voel dan ook veel voor het voorstel van Corneline Schelke in de Facebookgroep Leraar Nederlands: “We kunnen natuurlijk ook hier afspreken dat we geen enkele taal- of formuleringsfout zien en dan hopen dat we elkaar als tweede corrector treffen.” |
De Leraarontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren. Archieven
|