De Leraar
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact
​Na 25 jaar voor de klas te hebben gestaan (als leraar Nederlands, Frans, muziek, informatica, drama, kunst en ckv) op diverse scholen en schooltypen ben ik vanaf 2010 scholen, teams, secties en individuele leraren aan het ondersteunen. Mijn specialiteit: Hoe organiseer je een lerende klas. Natuurlijk sta ik zelf ook nog voor de klas.
Uitgangspunt: Ieder kind wil wat van zijn leven maken; als je onderwijs niet werkt, ligt het aan de leraar. (Wat betekent dat die ook alle leerproblemen kan oplossen, geruststellend)
Daarnaast maak ik BruutTAAL, de enige betekenisvolle methode Nederlands. 
Onderwijs
• laat leerlingen de wereld ontdekken. Parate kennis is het startpunt voor hoogwaardige denk- en leer- en onderzoeksactiviteiten;
• laat leerlingen zichzelf ontdekken. Ieder vak geeft een leerling informatie over zijn kwaliteiten, zijn interesses, zijn ontwikkelmogelijkheden en –onmogelijkheden;
• laat leerlingen ontdekken welke bijdrage zij aan de wereld kunnen leveren;
• helpt leerlingen prettige mensen te worden, die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een democratische samenleving.

Spreekt deze visie je aan en wil je je onderwijs in deze richting veranderen, neem dan contact op.
​

Onderwijsadvies


Specialisaties​
  • Moedertaalonderwijs, geef je oefeningen dan krijg je kinderen die oefeningen kunnen maken, wil je leerlingen die aandacht besteden aan hun taalgebruik, moet je uit een ander vaatje tappen
  • Formatief leren, hoe organiseer je leren dat zo betekenisvol is dat de toets slechts stap 1 is
  • Motiverend (havo-)onderwijs, kinderen komen niet gemotiveerd naar school, een mooie taak voor de leraar
  • Werken met devices, niemand wordt leraar om tegen ruggen aan te kijken
​

Congressen


​De afgelopen jaren heb ik ook regelmatig gewerkt als dagvoorzitter, discussie- en workshopleider, de foto's hiernaast zijn gemaakt bij de uitreiking van de OnderwijsTopTalentPrijs door minister Jet Bussemaker. Ik verzorgde de inleiding over motivatie.
​
​Ander podia waren bijvoorbeeld Het Schoolvak Nederlands, Levende Talendag, ICLON Good Practice day, APS-congres over schrijven, FACTA-congres over havoleerlingen, Trots op de havo, SLO-bijeenkomsten over formatief leren.
​Ik verzorgde inleidingen in digitale didactiek voor de Fontys masteropleiding Nederlands en voor Hogeschool Utrecht, bachelor Nederlands.
Foto
DeLeraar onderwijsadvies                                                [email protected]                                                             zwart-witfotografie: Marike Knigge
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact