De Leraar
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact

Afstandsleren met Google

13/3/2020

0 评论

 
Hieronder vind je hoe ik voor het Odulphuslyceum in Tilburg het afstandsonderwijs organiseerde. We werken met Google en met Hapara, een Amerikaanse elo die naadloos met Google werkt en die leraren de chromebooks van leerlingen laat managen wanneer deze op school zijn.
Het Hapara-deel heb ik niet bijgevoegd, je kunt dat gemakkelijk invullen voor je eigen situatie, je eigen elo.
Twee delen: lerareninfo en leerlingeninfo. Ook ouders hebben we apart geïnformeerd met ook aan hen de vraag om goede ideeën vooral te delen.

Afstandsleren, lerareninfo
De komende weken zul je regelmatig te maken hebben met halfvolle klassen, mogelijk gaat de school zelfs dicht, daar weten we nu nog niks over te vertellen.
Om kinderen niet te veel de dupe te laten worden, gaan we proberen om het onderwijs tijdelijk op een andere manier in te richten.
Uitgangspunten
  • Leerlingen lopen geen achterstanden op
  • Geen taakverzwaring voor leraren
  • Leerlingen en leraren kunnen lessen missen
Didactiek
We schakelen tijdelijk over op een manier van lesgeven, waarbij de permanente fysieke aanwezigheid van de leraar minder belangrijk is. De leraar blijft natuurlijk de organisator van het leren. Een groot deel van de verantwoordelijkheid voor leren komt bij leerlingen te liggen.
  • Door een duidelijke studiewijzer met leerlingen te delen weten leerlingen wat van ze verwacht wordt.
  • Met Google Hangouts Meet kunnen we leerlingen individueel en in groepen verder helpen wanneer ze vastlopen. Binnenkort zouden we ook kunnen gaan streamen, waardoor je zelfs stukjes les zou kunnen geven, die leerlingen dan live kunnen volgen, zonder dat zij last hebben van medeleerlingen. Een stream is eenrichtingsverkeer, een hangout is een vergadering: iedere deelnemer kan bijdragen.
  • In je elo zorg je voor een heldere indeling en naamgeving van bronnen, zodat leerlingen er gemakkelijk wijs uit kunnen.
Studiewijzer
Spreek in je sectie af of iedere leraar voor zich werkt, of dat je samenwerkt/ werk verdeelt.
Neem je voor om niet langer dan een half uur te besteden aan de voorbereiding van een week leerlingenwerk, zo houd je een balans tussen investering en rendement.
De studiewijzer bevat de volgende informatie:
  1. Data (een indeling per week lijkt logisch)
    Leerlingen kunnen dan gemakkelijk bijhouden of ze op schema liggen. Ga nu uit van een Studiewijzer tot aan de meivakantie (nog 5 weken na toetsweek)
  2. Doelstellingen
    Schrijf doelstellingen die voor leerlingen duidelijk zijn, geef zo duidelijk mogelijk een beheersingsniveau aan.
  3. Bronnen
    Heb je digitale bronnen, werk dan met links. Zet andere bestanden met een duidelijke naam in een logische structuur voor je leerlingen klaar
  4. Werk
    Hierbij kun je differentiëren. Geef leerlingen de mogelijkheid om keuzes te maken. Minimumprogramma voor de talentvollen (zonder voorbereidende oefeningen), redelijk gevuld programma voor kinderen die kunnen leren, vol programma voor leerlingen die de lange weg nodig hebben.
  5. (Zelf)test(s) / bewijs, hoe checken leerlingen of zij de doelstellingen behaald hebben. Dit kan een opgave zijn die jij selecteert als controle-opgave, een kwizl die jij op enig moment klaarzet, een andere toetsvorm, een inlevermoment van een verwerkingsopdracht.
Wanneer de klassen weer redelijk compleet zijn kun je bepalen of je nog een ander controlemoment nodig hebt.
 
Google Hangouts
Speciaal voor scholen die te lijden hebben onder het virus heeft Google de functionaliteit van de Hangouts uitgebreid. Je kunt nu tot 250 leerlingen tegelijk in ‘je klas’ hebben en op termijn kun je zelfs lessen gaan streamen.
Ben jij op school, dan kun je niet-aanwezige leerlingen uitnodigen om de les toch ‘bij te wonen’. Omdat jij niet al te veel gaat doceren, gezien je studiewijzer, kun je leerlingen die thuis met teen of tander vastlopen persoonlijk verder helpen. Ben jij niet op school dan doe je dit vanuit huis.
 
Hoe richt je een Meeting in?
  1. Ga naar je Google agenda.
  2. Heb je daar je lesrooster al ingevoerd, dan hoef je deze stap niet te zetten: Maak op de tijd dat jij een klas hebt een afspraak door op dat tijdstip te klikken en open deze afspraak (Meer opties)
  3. Rechts zie je nu Gasten, daaronder Gasten toevoegen.
    Voeg hier je klas in, voorbeeld: h5c, je ziet dan welke klassen/mailadressen er beschikbaar zijn, kies die van jou. Je kunt hier dus ook meerdere (parallel)klassen tegelijk toegang geven. Dat geeft leerlingen vaker de kans om hulp van jou te krijgen.
  4. Controleer nog even datum en tijd en klik op Opslaan. Er verschijnt een pop-up met:Wil je uitnodigingsmails sturen naar Google Agenda-gasten? Klik op Verzenden.
  5. Leerlingen krijgen nu in hun Google Agenda de uitnodiging te zien en krijgen een mail. Zowel in de mail als in de agenda kunnen ze klikken op Join Meeting, Join Hangouts meet of Deelnemen aan meeting, oid.
 
LET OP: om deel te nemen moeten leerlingen met hun schoolmail zijn ingelogd, en moeten camera en microfoon van Chromebook zijn ingeschakeld.
Waarschijnlijk vraagt Google om toestemming, zo gauw je dit gaat gebruiken.
 
Hoe start je een Meeting, hoe wonen leerlingen een Meeting bij?
  1. Ga naar je Google agenda.
  2. Open de afspraak.
  3. Klik op Videoconferentie toevoegen -> Hangouts Meet
Tip: kijk even goed naar het beeld, wat er allemaal te zien is op jouw achtergrond. Wat jij ziet, zien leerlingen ook.
Leerlingen hoeven natuurlijk niet in te loggen tijdens jouw les, dit is service voor leerlingen die vastlopen.
 
Laat in een Google Meeting vooral de leerlingen sturend zijn, dat kan wel eens chaotisch overkomen, maar het stimuleert de nieuwsgierigheid van leerlingen. Je zult ook merken dat leerlingen elkaar en zichzelf gaan corrigeren, ook zij houden niet van chaos.
 
Afstandsleren, leerlingeninfo
 
De komende tijd zullen door Corona leerlingen en leraren afwezig zijn. Omdat je aan het einde van het schooljaar natuurlijk wel met een voldoende niveau over wilt naar het komende jaar organiseren we het onderwijs de komende tijd mogelijk wat anders. Leraren zullen minder klassikale instructie geven, op school en thuis kun je altijd aan het werk met een studiewijzer.
Ben je niet in de gelegenheid om op school te zijn of is je leraar er niet, dan gebruiken we de Google schoolagenda om jou te ondersteunen.

Beheer je werk en je bronnen
In Google Drive heb je voor ieder vak een aparte map. De komende tijd wordt het nóg belangrijker om er secuur mee om te gaan.
  1. Werk je op je computer voor een bepaald vak, zet dit document dan in de map van dat vak; je leraar kan dan op afstand volgen wat je doet voor dit vak en jou verder helpen.
  2. Leraren zullen materiaal dat je nodig hebt zodanig delen dat het meteen in de juiste map staat. Is dit een keer niet gelukt, zet het dan zelf in de juiste map.
  3. Geef ieder bestand een naam die informatief is voor jou en je leraar.
Op deze manier hoef je niks te delen en is toch alles voor iedere betrokkene bereikbaar.

Lessen virtueel bijwonen of virtuele lessen bijwonen
De komende twee weken krijg je van leraren uitnodigingen om een afspraak bij te wonen. Accepteer deze uitnodigingen en ze verschijnen in jouw Google-agenda (G-Mail van school); er komt zo een ‘schaduwrooster’ in deze agenda te staan. Ben je thuis, dan kun je de les op afstand bijwonen. Zijn je leraar en jij op school dan ben je in de les aanwezig.
 
Tijdens de les zal de leraar de “Hangouts Meet” openen en kun jij in de afspraak klikken op Videoconferentie toevoegen -> Hangouts Meet om aan te sluiten.
​Nogmaals: dat hoeft niet, als jij thuis gewoon zelfstandig door kunt werken is dat prima. De Hangout is bedoeld om leerlingen die niet verder kunnen vooruit te helpen.
 
Of de leraar nou thuis is of op school, als hij niet te ziek is, kan hij je zo toch verder helpen.

Privacy
In een Hangout, kun jij de leraar en je klasgenoten zien en ermee communiceren: praten (geef je microfoon en je camera toegang) of chatten. Zij kunnen jou dus ook zien. Controleer goed je eigen scherm of er geen zaken in beeld zijn die jij liever voor jezelf houdt. Bescherm ook hier je eigen privacy.

Werken met de studiewijzer
Op dit moment is ieder vak bezig om duidelijke studiewijzers te maken. Sommige vakken hadden al planningen gedeeld, we hebben nu echter gevraagd om de studiewijzer indien nodig aan te vullen. In de studiewijzer vind je:
  1. Data, zo kun je controleren of je op schema ligt en weet je wanneer er klassikale inlevermomenten zijn gepland.
  2. Doelstellingen, wat moet je nu precies kunnen en weten als je het werk gedaan hebt?
  3. Bronnen, welk materiaal heb je nodig en waar vind je dat?
  4. Werk, wat moet je doen?
  5. (Zelf)test(s) / bewijs, hoe kun jij controleren of je de stof op een voldoende niveau hebt verwerkt?
Het zal duidelijk zijn dat jouw rol in deze manier van leren belangrijker is dan voorheen. De leraar organiseert het leren; jij moet het gaan doen. We wensen je daarbij veel succes. Roep hulp in als je de verantwoordelijkheid nog niet aankunt.

Tot slot
Je begrijpt: dit is geen optimale onderwijssituatie. We maken er het beste van onder deze omstandigheden. Heb je ideeën die ons allemaal vooruit zouden kunnen helpen, laat ze horen. Heb je veel last van deze manier van werken, trek aan de bel bij je leraar/ je mentor.
Werk met verstand in de Hangouts: als er meer dan 5 mensen in een videoconference aanwezig zijn wordt de communicatie moeilijk. Kom je onvoldoende aan bod, gebruik de chat; die wordt zeker gelezen. Probeer je te beheersen en realiseer je dat veel leraren uit de vorige eeuw komen en dat we alles echt lezen en dan ook nog even denken voor we antwoorden; het duurt dus wat langer.
Een mail kan altijd ook nog, maar dat medium willen we niet te zwaar belasten.
0 评论
    Foto

    De Leraar

    ontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren.

    View my profile on LinkedIn

    Archieven
    vanaf 2016

    Maart 2020
    December 2018
    Mei 2018
    December 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016

    Op deze website worden marketing- en traceringstechnologieën gebruikt. Als u deze optie uitschakelt, wordt u uitgesloten van alle cookies, behalve de cookies die nodig zijn om de website te laten werken. Attentie: sommige producten kunnen minder goed werken zonder tracking cookies.

    Afmelden voor cookies
DeLeraar onderwijsadvies                                                [email protected]                                                             zwart-witfotografie: Marike Knigge
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact