Waren we vorig jaar gewoon al trots dat BruutTAAL meegenomen werd in deze methodevergelijking door de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands van onze vakvereniging, nu de resultaten bekend zijn lopen we helemaal naast onze schoenen. BruutTAAL komt met afstand als beste leergang uit deze vergelijking. Een panel van leraren Nederlands, vakdidactici en taalwetenschappers vergeleek BruutTAAL, Kern, Nieuw Nederlands, Op niveau en Talent! op 32 punten; BruutTAAL komt in 19 categorieën als beste uit de bus. Het panel heeft zich in het onderzoek beperkt tot leerjaar 4 vwo, als schakel tussen de onderbouw en het examenprogramma en baseerde de vergelijking op het huidige examenprogramma en de nieuwe inzichten in het leerplan Nederlands zoals die ontwikkeld werden door het team Nederlands van Curriculum.nu. Zelf zien wij ons bovenbouwprogramma (in tegenstelling tot het puike onderbouwdeel) als nog lang niet optimaal; dit jaar pas slaagt de eerste lichting 6 VWO en kunnen we met die ervaringen doorontwikkelen. Dat we in dit stadium al zo hoog gewaardeerd worden is een flinke opsteker. Het panel roemt
Terecht noemt het onderzoeksteam de gebruiksvriendelijkheid voor de leerling als aandachtspunt. Leraren hebben leren werken met boeken en ook leerlingen vinden papier prettig. In de onderbouw ondervangen we dit bezwaar dan ook met een gratis papieren leerwerkboek (als pdf) en helder omschreven leerdoelen. In onder- en bovenbouw zijn inmiddels voorbeeldleerroutes opgenomen, waardoor er niet meer op de site gezocht hoeft te worden naar materiaal; volg je de route dan kom je alles tegen en kun je zelf keuzes maken. Om secties te helpen de (niet te onderschatten) overstap te maken van een structurerend boek naar autonoom gebruik van deze methode voeren we ieder jaar (met scholen die dat op prijs stellen) een voortgangsgesprek waarin secties aangeven wat er beter kan en welk materiaal verbeterd, ververst of aangevuld zou moeten worden. Deze gesprekken zijn zowel voor de secties als voor onze redactie bijzonder verhelderend en leerzaam en samen maken we van BruutTAAL een prettig gereedschap voor in de klas. De opmerking dat er nog veel gekopieerd moet worden is correct, maar inherent aan actualiteit in je les brengen. BruutTAAL levert dat actuele materiaal aan, voorzien van lessuggesties; je hoeft er nu niet zelf naar op zoek. In de resultaten zie je ook dat BruutTAAL hoog scoort op Aantrekkelijkheid voor leerling en docent en op Gebruiksvriendelijkheid voor de leraar. Blijkbaar is de kwaliteit van de methode de moeite waard. BruutTAALs resultaten op een rijtje De rapportage van de WODN
1 Comment
20/4/2024 16:13:13
The panel limited its research to year 4 of pre-university education, as a link between lower secondary education? Regard <a href="https://smb.telkomuniversity.ac.id/cerita-telutizen/pendaftaran-snbt-2024-resmi-dibuka-ini-link-dan-cara-daftarnya-jangan-sampai-ketinggalan/">Telkom University</a>
Reply
Leave a Reply. |
De Leraarontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren. Archieven
|