Agenda / archiefVanaf begin 2018 houd ik deze pagina niet actief bij.
8 en 9 februari IPON, Utrecht Met KWIZL staan we op het Startersplein op deze beurs voor onderwijsinnovatie en ict. 7 december SLO, Utrecht In het kader van curriculumherziening Nederlands, ben ik lid van een expertgroep die regelmatig meedenkt over het nieuwe curriculum Nederlands. 24/25 november Het Schoolvak Nederlands, Zwolle Onderwijs-ict, spielerei vorbei is de titel van het verhaal waarin ik vertel hoe je met doelstellingen en metadata enorm veel plezier kunt hebben van de digitale tool KWIZL. 9 november BruutTAALdag, Tilburg Geef je op voor deze mooie middag, waar ook KWIZL officieel gepresenteerd wordt. 5 oktober Talendag Orionscholen, Eindhoven Op deze dag van alle talensecties van de Orionscholen geef ik een workshop over grammaticaonderwijs waar je wel wat aan hebt (itt traditioneel ontleden) 14 september Juvenaat, Bergen op Zoom Studiemiddag De Nederlandse les in de 21e eeuw. 18 april MeetUp 013 Op het Odulphuslyceum (het havogebouw) wordt de eerste editie van MeetUp 013 georganiseerd. Ik ben uitgenodigd om de bijeenkomst te openen met een bijdrage over het thema van de avond: formatief toetsen. 28 maart Leidsche Rijn College Utrecht Praktische grammatica, mijn presentatie op HSN in Gent, leverde deze uitnodiging op. Eens kijken of alle talen op deze school een samenhangende visie op grammatica kunnen ontwikkelen. 16 maart OMO-ICTOdag, Tilburg Formatief lesgeven krijgt in BruutTAAL (complete VO-methode Nederlands, mavo-havo-vwo) nog meer handen en voeten door samenwerking met de nieuwe portals Kwizl (een veelzijdige online toets-/leeromgeving) en Appreci8 (een LVS waarin de leerling eigenaar van het leren is). Het resultaat is betekenisvol, gepersonaliseerd onderwijs met de leraar als regisseur. 16 februari Het Isendoorn college, Warnsveld Studiemiddag De Nederlandse les in de 21e eeuw. 27 januari NOT, Utrecht Genomineerd voor Het beste onderwijsblog 2017. 26 januari Het Artecollege, Almere Studiemiddag De Nederlandse les in de 21e eeuw. 19 januari 2017 Het Frenckencollege, Oosterhout Een middag over formatief toetsen, in groepen. Het Frencken is bezig om zijn havo-onderwijs up-to-date te brengen. Formatief toetsen past daar prima in. 8 december 2016 Het Nieuwe Lyceum, Bilthoven Studiemiddag havo-onderwijs, de teams van de onderbouw en de bovenbouw laten zich een middagje inspireren. Zij gaan een veranderingsproces in, want die havo, dat moet beter kunnen. Michel vertelt over zo'n proces, aansluitend groepsdiscussie om eigen richting te bepalen. 18/19 november Het Schoolvak Nederlands, Gent (B) Op dit jaarlijkse congres mag ik deze keer vertellen over het frisse grammaticaonderwijs van BruutTAAL. Uit de congresfolder: Grammatica is dood. Leve grammatica! Omdat we weten dat traditioneel grammaticaonderwijs de taalvaardigheid niet vergroot, gaf ik nauwelijks nog grammaticaonderwijs. Een cursus bij De Taalprof bracht mij op andere gedachten. Ook de opmerking van collega’s mvt “Doen jullie eigenlijk nog wel iets aan grammatica bij Nederlands?” was een inspiratiebron. Steeds stel ik me de vraag: waarom zou je dit willen weten? Inmiddels heb ik heel wat materiaal gemaakt waar leerlingen echt iets mee kunnen, ook bij het leren van een nieuwe taal. Je loopt na deze bijeenkomst naar buiten met concreet materiaal dat lekker werkt in een klas. 4 november Levende Talendag, Utrecht In het Beatrixgebouw geef ik de op deze landelijke studiedag een workshop scrummen, een manier om groepjes in klassen goed te laten samenwerken, waardoor ieder groepslid profijt heeft van de samenwerking. 1 november OCW, Den Haag Met een heel gemêleerde groep praten over de toekomst van formatief toetsen in het VO in Nederland. Hier vind je een post over deze middag. (De uitnodiging hiervoor kreeg ik na mijn verhaal op 13 oktober bij de SLO-bijeenkomst hieronder). 13 oktober SLO, Toetsen om te leren, Houten Op deze startbijeenkomst met vernieuwingsscholen presenteer ik mijn kijk op toetsen die momenteel in de praktijk wordt gebracht op het Odulphuslyceum in Tilburg. 13 oktober Het nieuwe lyceum, Bilthoven Studiemiddag De Nederlandse les in de 21e eeuw 29 september Albedacollege, Rotterdam Studiemiddag De Nederlandse les in de 21e eeuw 18 juni 2016 Nederlands 2032? Nederlands NU, Utrecht Levende Talen organiseert een congres voor veranderaars van het vak Nederlands. Ik denk dat ik me daar wel thuis zal voelen. HIER vind je een overzicht van artikelen die de laatste tijd zijn verschenen over saaiheid en vernieuwing van het vak Nederlands. 23 mei 2016 Haags Montessori Lyceum, Den Haag Deze school heeft een proefabonnement op BruutTAAL en vanmiddag gaan we bekijken of uitgangspunten voor het ontwerpen van betekenisvol Nederlands deze sectie voldoende uitdagen om definitief met BruutTAAL in zee te gaan. 31 maart 2016 "3000 euro netto", Toets! De hoofdredacteur van Toets! vroeg om een pittige column over formatief toetsen. Blijkbaar voldeed mijn stukkie: "31 maart verschijnt ie, hoed je voor slagroomtaarten en rotte appels". 23 maart 2016 Fontys Masteropleiding Nederlands Gastcollege aan de FONTYS Masteropleiding Nederlands over digitale didactiek: maak geen LOI van je onderwijs. Kinderen komen naar school voor de contacten, leraren willen niet alleen maar naar ruggen kijken. 17 maart 2016 Guido de Brès, Arnhem Op uitnodiging van Henk ter Haar ga ik BruutTAAL demonstreren. "We willen graag van de traditionele methodes af en meer werken met digitale (deel?)licenties. We zijn benieuwd wat Bruuttaal daarin zou kunnen betekenen." Een uitdaging om bij deze actieve onderwijsontwikkelaar en zijn team langs te gaan. 16 maart 2016 Durendael, Oisterwijk Op een studiedag van brede scholengemeenschap Durendael gaat Michel met het lerarenteam aan de slag om te laten ervaren dat je als leraar eigenaar kunt zijn van je onderwijs en dat dat helpt om leerlingen eigenaar te laten zijn van hun leren. 3 maart 2016 Chromebooks in het VO, Tilburg 2College is een scholengemeenschap met 5 locaties in Tilburg en omstreken. Deze organisatie oriënteert zich op invoering van een device. Samen met ICT-generalist Pascal Marcelis deelt Michel zijn didactische ervaring met Chrome, Google en Hapara. 15 februari 2016 Havo-onderwijs, Oisterwijk Brede scholengemeenschap Durendael wil de havo-afdeling een eigen gezicht geven, we gaan samen kijken hoe we een vorm kunnen vinden die in de schoolcultuur past. 4 februari 2016 Trots op havo, Ede Michel is inmiddels op 3 scholen aan de slag om met iedere school een passende vorm te ontwikkelen voor hun havo-onderwijs. Het congres Trots op havo biedt weer een veelheid aan interessante presentaties. Michels bijdrage heet Een havoleraar wordt zelden geboren. 6 november 2015 Levende Talendag, Utrecht Voor het derde jaar op rij is Michel uitgenodigd om BruutTAAL te presenteren op deze studiedag. Thema van de dag: Toekomst met taal. De bijdrage van dit jaar gaat overFormatief toetsen bij het vak Nederlands. 16 oktober 2015 De SpelSpieker, Oisterwijk Brede scholengemeenschap Durendael is nog niet zo digitaal ingericht dat de school met BruutTAAL zou kunnen werken. De sectie Nederlands is echter wel zó gecharmeerd van de SpelSpiekerdidactiek dat ze die alvast in gaan voeren. Michel bereidt de sectie voor met een workshop. 4 juni 2015 Zittenblijven of overgaan, Utrecht Samen met Jasper Rijpma (leraar van het jaar 2014) verzorgt Michel een discussieonderdeel. Accepteer het niveau van je leerlingen: Een havoleerling haalt de havo in 5 jaar. Hij doet het, de leraar als pedagoog en didacticus maakt dat mogelijk. 3 juni 2015 BruutTAAL op RSG De Borgen, Roden Daltonschool Ronerborg (onderdeel van De Borgen) in Roden (Gr.) wil bekijken of BruutTAAL een methode is die bij hun onderwijsconcept zou passen. Een middagje spellen, grammatica en betekenisvol lesgeven. 1 juni 2015 Quayn en BruutTAAL, Dronten Het Almerecollege werkt nu een jaar met BruutTAAL, de hele school stapt langzaamaan over op iPads en wil digitaal gaan toetsen. 27 mei 2015 Taal is leuker als/dan je denkt, Oisterwijk Als onderdeel van de studiemiddag LAAT EEN KIND ZIJN EIGEN LABELS KIEZEN, verzorgt Michel een workshop waarin hij demonstreert hoe grammatica betekenisvol wordt, op ieder niveau. 8 april 2015 BruutTAAL op !mpuls, Leeuwarden !mpuls, de vernieuwingsafdeling van Piter Jelles was een van de eerste klanten van BruutTAAL. Na 5 jaar gaan we eens kijken hoe we beide concepten nog meer van elkaar kunnen laten profiteren. 26 maart 2015 Betere studieresultaten in havo 3 en 4, Utrecht Veel scholengemeenschappen kampen met een havoprobleem: hoe krijg je havoleerlingen gemotiveerd. Niet als je ze benadert als de kinderen die het vwo niet haalden. Op dit congres, georganiseerd door FACTA, spreekt Michel over de rol van de leraar. Ga er eens van uit dat ieder kind dromen heeft. Welk belang heeft het er dan bij om zijn schooltijd te verprutsen? 5 februari 2015 Trots op de havo, Ede Op het Odulphuslyceum in Tilburg is de havo-afdeling bezig met een stormachtige ontwikkeling: Motivatieproblemen overwinnen met didactiek. De stand van zaken in het derde jaar. Op het congres Trots op de havo presenteert conrector havo Jan Beesems samen met onderwijsontwikkelaar Michel Pijpers de rol van de leraar in dit proces. 7 november 2014 Levende Talendag, Utrecht Voor het tweede jaar op rij is Michel uitgenodigd om BruutTAAL te presenteren op deze studiedag. Thema van de dag: Zin in taal. 6 november 2014 Scholenbestuur St Willibrord, Utrecht Een grote studiedag voor het personeel van 11 VO-scholen. We verzorgen de opening voor de talenleraren én een workshop over betekenisvol grammaticaonderwijs. 7 oktober OnderwijsTopTalentprijs, Arnhem Op de uitreiking van de Onderwijstoptalentprijs 2014 (die wordt uitgereikt door minister Bussemaker) opent Michel het forum met een inleiding over het thema Motivatie. 29 september Digitale didactiek, Ede Het Marnixcollege in Ede kijkt kritisch naar zijn leermiddelenmix en onderzoekt of een digitale methode daarin zou passen. 15 september Nascholing Nederlands, Utrecht Unic in Utrecht wil bekijken of BruutTAAL een methode is die bij hun mooie onderwijsconcept zou passen. Een middagje met de hele sectie Nederlands over spellen, grammatica en betekenisvol lesgeven. 1 september Digitale didactiek, Amersfoort CSG Guido de Brès gaat nu ook in de bovenbouw met BruutTAAL aan de slag. Een studiedag TIPS & TRUCS digitaal: werken met Google drive, BruutTAAL inpassen in de eigen elo, formatief toetsen met Quayn en Kahoot. 21 augustus 2014 Nascholing Nederlands, Huizen Mytylschool De Trappenberg gaat komend schooljaar experimenteren met BruutTAAL, een middag samen werken aan een passend curriculum. 20 mei 2014 Studiemiddag: Over beoordelen, Tilburg De Odulphushavo is langzaam aan het overschakelen op onderwijs dat meer recht doet aan de specifieke populatie. Hoe waarborg je in een minder leerstofgericht curriculum de kwaliteit van je onderwijs? 24-3, 19-5, 23-6 2014 Nascholing Nederlands, Dronten De iPadklassen van het Almerecollege in Dronten gaan met BruutTAAL werken. In drie middagen krijgen zij de training: De Nederlandse les in de 21e eeuw en een praktische handleiding bij de methode. 17-3, 26-5 2014 Nascholing Nederlands, Delft Het Stanislascollege in Delft gaat met BruutTAAL werken, met laptops. In twee middagen krijgt de hele sectie Nederlands de training: De Nederlandse les in de 21e eeuw en een praktische handleiding bij de methode. 3 maart 2014 De Nederlandse les in de 21e eeuw, Zwolle Workshop waarin deelnemers (hernieuwd) kennismaken met onderzoeksresultaten over leren en taalverwerving uit de afgelopen 30 jaar. Deze workshop biedt praktische handvatten om de Nederlandse les in dienst te laten staan van de 21e eeuwvaardigheden. 19-26 februari 2014 Nascholing Sjanghai De Dutch School in Sjanghai gaat met BruutTAAL werken. Het lerarenteam krijgt een weekje training en begeleiding in de klas. 6 februari 2014 Congres Trots op de havo Op het Odulphuslyceum is de havo-afdeling bezig met een stormachtige ontwikkeling: Motivatieproblemen overwinnen met didactiek. Op het congres Trots op de havo presenteert conrector havo Jan Beesems samen met onderwijsontwikkelaar Michel Pijpers het concept. 16 januari 2014 Hogeschool Utrecht Na de Masteropleiding van Fontys klopt nu ook Hogeschool Utrecht aan. Ook hier het onderwerp Digitale Didactiek. Insteek van De Leraar: Je moet je onderwijs actueel maken/ houden en je moet digitaliseren, maar onderwijsvernieuwing heeft niks met digitalisering te maken. Uiteindelijk komt het gewoon aan op een leraar die weet wat hij doet. Met of zonder device. 27 november 2013 Fontys Masteropleiding Nederlands Gastcollege aan de FONTYS Masteropleiding Nederlands over digitale didactiek: maak geen LOI van je onderwijs. Kinderen komen naar school voor de contacten, leraren willen niet alleen maar naar ruggen kijken. 20 november 2013 VO-raad We schuiven aan bij de VO-raad om te praten over het huidige onderwijs, de kansen die er liggen, hoe er meer recht gedaan kan worden aan verschillen tussen leerlingen. 7 november 2013 OMO-ICTO ICT-congres van OMO in Tilburg. BruutTAAL 2.0. Michel presenteert zijn totaal vernieuwde methode Nederlands. Aangepast aan de nieuwe exameneisen, ingedeeld op niveaus 1F-4F. 1 november 2013 Levende Talendag Op de Levende Talendag in Utrecht presenteert Michel het nieuwe BruutTAALonderdeel TAALKUNDE OP DE HAVO. 6 juni 2013 APS- schrijfonderwijs Op 6 juni is Michel Pijpers aanwezig als inleider op het APS-congres over schrijfvaardigheid. Hij zal ook kort BruutTAAL presenteren. Deze methode Nederlands voor het VO heeft veel materiaal voor computer, laptop en tablet en heeft oog voor de motivatie van de leerlingen (en hun leraren). 23 maart 2013 Le français à la carte Tijdens het tweedaagse congres Le français à la carte verzorgen we twee workshops over tekstverklaren in de examenklassen. Leraren én leerlingen zijn niet tevreden over de aanpak met het oefenen van examens. Levende Talen bericht over het geringe rendement van oefenen. De Leraar biedt een alternatief. Deze workshop is ook al meermalen op scholen een succes gebleken. 6 maart 2013 Fontys Masteropleiding Nederlands Gastcollege over zelf digitaal materiaal maken om in de klas te gebruiken. Tips en Trucs. |
Langlopende projecten2012-nu
Op het Odulphuslyceum in Tilburg begeleid ik het havo-onderwijs: geen vwo-min, maar recht doen aan deze groep leerlingen. Motivatieproblematiek wordt niet aangepakt met straf en drillen, maar met vertrouwen en eigenaarschap. Bezoek het havoblog. In 4 jaar steeg het aantal aanmeldingen op deze school van 143 naar 393. ---------------------2015-2017
Het Frenckencollege in Oosterhout is vorig jaar in klas 2 havo begonnen met nadenken over specifiek havo-onderwijs. Eén dag in de week begeleidde ik het team en de individuele leraren. Dit jaar train ik een leraar van het Frencken om vanaf volgend jaar zelfstandig 'kartrekker' van de ingezette ontwikkeling te worden. ----------------------2016
Op het Norbertuscollege in Roosendaal begeleid ik individuele leraren. |