De Leraar
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact

Metadata, gebruik de kracht van de computer

29/12/2018

0 Comments

 
Foto

Drie jaar geleden zijn we begonnen. Leraren werken samen met programmeurs aan een gereedschap voor het onderwijs dat aan de volgende eisen moet voldoen:
  • Gebruiksgemak voor leraren en leerlingen
  • Voordeel van automatisering in
    • Verlaging werkdruk
    • Verbetering rendement
  • Veel formatieve toepassingen
  • Eigenaarschap bij leraar en leerling, niet bij een algoritme
Het is geen gratis toepassing geworden en dat verkleint het bereik. Leraren kicken op gratis; je zou bijna denken dat zij de leermiddelen betalen. Maar, beste leraar, als je school investeert in hardware, moet je je schoolleiding kunnen overtuigen dat hardware alleen geen oplossingen biedt voor jouw werkdruk, leerlingmotivatie en onderwijsrendement.

In een serie blogs zal ik ingaan op de toepassingen van KWIZL, onze leer-/toetsomgeving.
Deel 1   Waarom Kahoot je onderwijs ondermijnt, over Kwiz-mode
Deel 2   Metadata, eindelijk gebruik je de kracht van de computer

Deel 3   Waarom geen algoritmes en adaptieve toetsen (volgt)
Deel 4   De Peer review werkt verpletterend degelijk (volgt)

Gebruik de kracht van je computer
Serieuze software is niet gratis. Een beetje methode heeft een digitale component die je voor een -meestal niet zo- zacht prijsje naast of in plaats van het boek kunt gebruiken en ook toepassingen als Kahoot laten je betalen als je ze voor meer gebruikt dan een incidenteel spelletje.
Niet zo raar natuurlijk: ook programmeurs, technici en servers moeten betaald worden, en zo gauw als je met leerlinggegevens gaat werken moet er AVG-wise ook een fikse inspanning geleverd worden.
Veel betaalde toepassingen (In Nederland: Quayn, Learnbeat, Kwizl) maken gebruik van metadata. Daarmee kun je de computer inzetten om data te verzamelen. Het is namelijk niet realistisch om te denken dat je in klassen met meer dan 10 leerlingen, van iedere leerling een compleet accuraat beeld hebt. Jij kunt als leraar niet alle data opslaan en verwerken die je leerlingen aanleveren in gesprekken, schrijfsels, toetsen en opdrachten. Laat staan met klassen van 32.
 
Metadata
De functie ‘metadata’ stelt je in staat om aan iedere verwerkingsopdracht/vraag/toets informatie toe te voegen over de doelstelling die je wilt bereiken/toetsen met dit item. Dat deze toepassing heel bevorderlijk kan zijn voor hoogwaardig onderwijs hebben instellingen als SLO en Kennisnet al lang geleden ingezien. Kennisnet metadateert bijvoorbeeld om gemakkelijk passende onderwijspakketten te vinden, terwijl SLO sleutelt aan metadatasets.
Kwizl biedt iedere methode, maar ook iedere school de mogelijkheid om eigen metadatasets te maken, eventueel gebaseerd op bestaande (bijvoorbeeld die van de SLO).
BruutTAAL, de methode Nederlands die met Kwizl werkt, heeft een eigen metadataset ontwikkeld, die afwijkt van die van het SLO; hij is veel gedetailleerder, zodat leerling en leraar gemakkelijker zien waar de leerwinst te halen is. Waar bij SLO het diepste schrijfniveau is: Correcte spelling en interpunctie hanteren bij het schrijven, splitst BruutTAAL dat nog uit in Werkwoordspelling | Spelling | Formuleren | Zinsbouw en benoemt het binnen deze onderwerpen nog allerlei detaildoelen. Zo krijgt een leerling niet alleen te zien dat hij nog "niet altijd correct spelt", maar ziet hij bijvoorbeeld dat zijn werkwoordspelling behoorlijk goed is, terwijl hij hen hun en zij niet correct gebruikt. Overigens: als je school met BruutTAAL werkt, kun je ook eigen materiaal metadateren met deze metadata, waardoor het dashboard van de leerling steeds waardevoller wordt.
 
Eigenaarschap
De leraar is eigenaar van zijn onderwijs, de leerling van zijn leren. Als je je leerlingen leert om metadatasets te lezen, dan gaan zij zich vanzelf interesseren voor hun resultaten; iedere leerling wil namelijk wat maken van zijn leven. Regelmatig geef je in de klas tijd om leerlingen hun eigen resultaten te laten analyseren. Door de metadata zien leerlingen waarom hun leesvaardigheid achterblijft. Dan is het niet: “Ik had een 5, begrijpend lezen heb ik nooit gekund,” maar zien ze dat ze een tekststructuur niet doorgronden, of alineaverbanden missen, dat ze te weinig examenidioom beheersen of een te beperkte woordenschat hebben.

Formatief vakwerk
En dan komt de leraar om de hoek kijken. Kwizl gelooft niet geprogrammeerde instructie; feedback door de computer pakt vaak net niet de essentie van de gedachtefout van de leerling en heel vaak klikt een leerling de feedback weg voordat deze gelezen, laat staan gesnapt en verwerkt is.
In het resultatendashboard klikt een leerling steeds dieper om uiteindelijk bij de vragen met bepaalde metadata uit te komen. Op dat punt is een gesprek met de leraar goud waard, samen constateren leerling en leraar het probleem, praten ze over dit individuele probleem en kan de deskundige leraar een vervolgstap kiezen.
 
Metadata zijn doelstellingen, hanteerbaar gemaakt in een boomstructuur, om leraar en leerling handvatten te geven om persoonlijker onderwijs te realiseren. Profiteer van je device en laat de computer doen waar ie goed in is: data verzamelen en bruikbaar maken.

0 Comments



Leave a Reply.

    Foto

    De Leraar

    ontwikkelt motiverend onderwijs en begeleidt scholen, secties en individuele leraren.

    View my profile on LinkedIn

    Archieven
    vanaf 2016

    Maart 2020
    December 2018
    Mei 2018
    December 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016

    Op deze website worden marketing- en traceringstechnologieën gebruikt. Als u deze optie uitschakelt, wordt u uitgesloten van alle cookies, behalve de cookies die nodig zijn om de website te laten werken. Attentie: sommige producten kunnen minder goed werken zonder tracking cookies.

    Afmelden voor cookies
DeLeraar onderwijsadvies                                                info@deleraar.nl                                                             zwart-witfotografie: Marike Knigge
  • Blogpagina
  • KWIZL
  • BruutTAAL
  • Onderwijsadvies
  • Over
  • Contact